www.all2know.com Google WWW All2know sv
  Huvudsida Huvudsida | Om Om 
  Navigation
» Huvudsida
» Artikelkategorier
» Innehålls listor
» Alfabetiskt index
» Slumpmässig sida
» Redigera Extern länk
Ändrad: 2007-11-06
  Länkar hit 
Bryggeri
Öl
Vin
Mjöd
Etanol
Alkoholdryck
Länklista » Länklista »
Kategori: Artiklar som bör infogas i huvudartikel

Alkoholkonsumtion och hälsa

En eller flera användare anser att denna text bör infogas i . Diskussion.

På sambandet mellan alkoholkonsumtion och hälsa har det forskats sedan 1926 när doktor Raymond Pear publicerade sin bok, Alcohol and Longevity, där han kom fram till att dricka medelmåttigt var farligare än mild eller tung alkoholkonsumtion Pearl, Raymond. Alcohol and Longevity. NY: Knopf, 1926.. Därefter har olika studier om alkoholkonsumtion av olika grader genomförts (Blackwelder, W. C., et al. Alcohol and mortality. The Honolulu Heart Study. American Journal of Medicine, 1980, 68(2), 164-169. Hennekens, C.H. Alcohol and risk of coronary events. In: Zakhari, S., and Wassef, M., eds. Alcohol and the Cardiovascular System NIAAA Research Monograph No. 31. NIH Pub. No.. Washington, DC: U.S. Govt. Print. Off., 1996. pp. 15-24. Rimm, m.fl., Trevisan, m.fl.). Emedan det är välkänt att tung alkoholkonsumtion har negativa hälsoeffekter har en medelkonsumtion, 1-4 glas alkoholhaltiga drycker om dagen (beroende på ålder och kön), ansetts ha en positiv hälsoeffekt enligt viss forskning Yuan, Jian-Min; Ross, Ronald K; Gao, Yu-Tang; Henderson, Brian E; Yu, Mimi C Follow up study of moderate alcohol intake and mortality among middle aged men in Shanghai, China Extern länk British Medical Journal, 1997, 314, 18-23. (Doll & Peto).

Se även

Referenser

Från Wikipedia, den fria encyklopedin. Extern länk. Denna sida är publicerad under GNU Free Documentation License Extern länk.